Kamis, 30 April 2015

Bahasa Melayu Unik Loh..!


Okay!Tuan-Tuan dan Puan-Puan,In this Thread kita akan membahas Betapa Hebatnya,Wonderful,Amazing and Spectacular about Malay’s Language.Beberapa Keunikan tersendiri memang dimiliki bahasa melayu itu sendiri.Dalam Artikel ini,kita akan membahas apa aja sih yang unik
dari bahasa melayu ini ? check this out !Bahasa Melayu adalah bahasa termudah sekali bahkan lebih mudah dari bahasa Arab. Hal ini telah disahkan oleh warga asing yang mempelajari bahasa ini.Karena kalian tau gak ? beberapa bahasa melayu itu diambil dari bahasa arab loh,unik bukan ?


Dalam pengertian awam, istilah bahasa Melayu mencakup sejumlah Bahasa yang saling bermiripan yang dituturkan di wilayah Nusantara dan di Semenanjung Melayu. Sebagai bahasa yang luas pemakaiannya, bahasa ini menjadi bahasa resmi di Brunei, Indonesia (sebagai Bahasa Indonesia), dan Malaysia (juga dikenal sebagai Bahasa Malaysia); bahasa nasional Singapura; dan menjadi bahasa kerja di Timor Leste (sebagai bahasa Indonesia). Bahasa Melayu merupakan Lingua Franca dalam kegiatan perdagangan dan keagamaan di Nusantara sejak abad ke-7.

Next Bahasa Melayu adalah bahasa yang kedua terindah sesudah Bahasa Arab Al-Quran. Ini disebabkan bahasa kita adalah bahasa puitis terutamanya ketika bermadah. terserlah keindahan bahasa kita.Bangganya kita pemuda pemudi melayu memiliki bahasa yang indah :’)


Bahasa Melayu adalah bahasa tersopan sekali. bahasa kita telah dibina sekian lama untuk tujuan ini. seorang pakar bahasa menyatakan bahasa kita ini telah mengalami evolusi yang panjang sehingga terbentuk suatu bahasa yang indah dan sopan.Berarti secara tidak langsung kita adalah orang yang sopan dalam berbicara ^^
Bahasa Melayu dibina dengan dua jenis tulisan yang membantu perkembangan Islam di zaman Imam Mahdi iaitu tulisan jawi untuk kegunaan orang Islam dan tulisan rumi bagi bukan Islam.
Bahasa melayupun tidak membedakan agama,semua islam dan non islam mendapat bagiannya sendiri loh...
Bahasa Melayu telah menjadi Lingua franca masyarakat nusantara walaupun di nusantara banyak bahasa yang dituturkan namun bahasa Melayu dipilih sebagai penyatu bangsa nusantara ini.Wow banget kan ? Melayu menjadi PENYATU BANGSA NUSANTARA ! Incredible              

Bahasa Melayu mempunyai kosa kata yang banyak hinggakan penuturnya sendiri tidak mengetahui kesemua kosa kata bahasa mereka.sangat bervariasi dan unik !

Bahasa Melayu adalah bahasa banyak pengertian. sesuatu ayat boleh mempunyai pelbagai maksud mengikut keadaan. oleh yang demikian Bahasa Melayu dipilih untuk mengungkapkan isi Al-Quran yang mempunyai pelbagai lapisan makna itu.

Bahasa Melayu merupakan bahasa bangsa bukan penjajah yang mempunyai bilangan penutur yang ramai. jika dilihat bahasa Mandarin dan Hindi ramai yang menuturkannya kerana orang cina dan india ramai. Bahasa Perancis, Jerman,, Rusia, Sepanyol, Inggeris, dan Portugis adalah bahasa bangsa penjajah. Bahasa Arab pula banyak dituturkan kerana perkembangan Islam. Hanya Bahasa Melayu yang dituturkan oleh orang ramai tanpa sebab-sebab tertentu.

List Selanjutnya Keunikan Bahasa Melayu dibawah ini loh..check this out !
> Bahasa Melayu asalnya dari Sumatera, bukan Malaysia
> Kerajaan Sriwijaya adl kerajaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa resmi. Karena kerajaan ini bahasa Melayu mnjd Lingua Franca.
> Kerajaan Sriwijaya menguasai Indonesia, Singapura, Malaysia, Thailand bahkan sampai Vietnam. Sejak saat itu pengaruh bahasa Melayu meluas.
> kalau kamu m engatakan "Bahasa Melayu" itu artinya kamu merujuk kedua bahasa: Indonesia dan Malaysia. BUKAN Malaysia saja.
> bahasa Indonesia berasal dari bahasa Melayu dialek Riau, sedang bahasa Malaysia berasal dari bahasa Melayu dialek Melaka.
> Filipina termasuk Melayu, cuma lebih ke Portugal2an dan kebarat2an
> Berdasarkan konstitusi Filipina, bhs Filipino & Inggris sebagai bahasa resmi. bahasa Spanyol dan Arab sebagai bahasa opsional.
> Melayu juga merujuk kpd suatu ras, bukan etnis. Orang Jawa, Sunda, Ambon, Makassar, juga ras Melayu > Orang Malaysia 24%nya adalah Tionghoa, org Indo cuma 4% Tionghoa-nya, berarti mana yang lebih Melayu.. Malaysia atau Indonesia?
> Agak konyol kalo orang Indo ngmg Bahasa Malaysia itu Bahasa Melayu padahal 'Ini Ibu Budi. Budi bermain bola. Aku cinta Indonesia' juga Bahasa Melayu.. mereka ga tau kalo bahasa yg mereka pakai itu juga Bahasa melayu. mereka taunya bahasa melayu itu bahasanyamalaysia, padahal bahasa nasional di negara mereka juga termasuk Bahasa Melayu.
> Dan lagi, Tortor itu punya Melayu, bukan punya Indonesia
> Disisi lain, Indo ga mau disebut satu rumpun sama Malaysia, ga mau disebut Melayu.
> Kenapa Malaysia lbh kuat dan maju? Karena mereka bangga sekali dan sangat mengakui kalo mereka melayu..

Jadi,Banggalah kalian terlahir menjadi pemuda-pemudi melayu,karena melayu memiliki 1001 keunikan tersendiri dibanding budaya yang lain,Proud to be Malay !

Tidak ada komentar:

Posting Komentar